Data publikacji:

Jak podłączyć radio samochodowe?

Trudno wyobrazić sobie jazdę samochodem bez dobrego nagłośnienia. Bez względu na to, czy lubisz słuchać muzyki, audycji radiowych czy audiobooków, radio samochodowe jest urządzeniem, który uprzyjemni ci jazdę. Jak podłączyć radio samochodowe i ogarnąć zwój różnokolorowych kabli?

Wymiana radia w starszych samochodach była wyjątkowo łatwa. Producenci oferowali bowiem standardowe radia w kieszeni 1-din, co umożliwiało łatwą podmianę na inny model radioodtwarzacza.

Wystarczyło wysunąć stare urządzenie i zastąpić je nowym. W nowszych samochodach, w których radio samochodowe zintegrowane jest z kokpitem, wymiana wymaga większego zachodu.

Po wyjęciu seryjnego radia powstaje nieestetyczna dziura w kokpicie, którą należy załatać specjalną ramką. Przed zakupem radia upewnij się więc, że wymiana jest możliwa i będzie ono pasowało do twojego samochodu.

Jak podłączyć zasilanie w radiu samochodowym

Podłączenie radia samochodowego nie jest trudne. Choć ujrzysz przy nim wiele kabli, ich rozpoznanie nie powinno sprawić ci problemu. Zacznij od podłączenia zasilania radia, za które odpowiada jedna część kostki ISO. Radio należy podłączyć w taki sposób, aby włączało się i wyłączało wraz z przekręceniem kluczyka w stacyjce. Jednocześnie musi mieć cały czas tzw. podtrzymanie, a więc zasilanie zapobiegające utraci ustawień (np. stacji, głośności, balansu, korekcji itd.).
  • Masa zasilania — w samochodach japońskich oraz niektórych europejskim oznaczona kolorem czarnym, a w autach niemieckich — brązowym. Kabel ten podłącza się do ujemnego bieguna akumulatora.
  • Podtrzymanie — kabel żółty, rzadziej czerwony i pomarańczowy. Odpowiada za utrzymanie ustawień radia po wyłączeniu zapłonu. Należy podłączyć go bezpośrednio do plusa akumulatora. Jeżeli zostanie podłączony do przewodu, na którym pojawia się zasilanie tylko po przekręceniu kluczyka, po każdym wyjęciu kluczyka radio wróci do ustawień fabrycznych.
  • Zasilanie — czerwony, ewentualnie pomarańczowy przewód. Podłącza się go w miejscu, w którym zasilanie pojawia się dopiero po przekręceniu kluczyka. Dzięki temu radio automatycznie włączy się po odpaleniu silnika. Można je włączyć także bez uruchamiania silnika, przekręcając kluczyk do pierwszej pozycji stacyjki.
  • Podświetlenie — kabel odpowiadający za podświetlenie ma najczęściej kolor pomarańczowy.
  • Pilot anteny — niebieski przewód wykorzystuje się w samochodach z automatycznie wysuwaną anteną. Dzięki niemu antena wysunie się w momencie włączenia radia. Kabel ten można wykorzystać też automatycznego uruchamiania wzmacniacza.
Czytaj również: Wybieramy pierwszy samochód do 10 tys. złotych

Podłączenie głośników radia samochodowego

Po podłączeniu zasilania i kabli sterujących, można przejść do instalacji głośników. Do każdego z czterech głośników wychodzą dwa kabelki — plusowy i minusowy. Kabel plusowy jest gładki, natomiast na minusowym, który jest w tym samym kolorze, widnieje dodatkowe oznaczenie, np. czarny pasek.

  • Szary przewód — przedni prawy głośnik (RF)
  • Biały przewód — przedni lewy głośnik (LF)
  • Fioletowy przewód — tylny prawy głośnik (RR)
  • Zielony przewód — tylny lewy głośnik (LR)
Uwaga! Nie wolno łączyć żadnych kabli głośnikowych ze sobą, ani z przewodami zasilania. Grozi to uszkodzeniem końcówki mocy. Nieużywane wyjścia głośnikowe należy zaizolować szczelnie taśmą lub rurką termokurczliwą.

Jakie radio samochodowe kupić?

Aby podłączenie radia było łatwe i przyjemne, wybierz radio zaufanych marek, które oferują szczegółową instrukcję oraz wsparcie techniczne. Dzięki temu masz pewność, że nie uszkodzisz radia ani instalacji elektrycznej auta. Dobrej jakości radia samochodowe znajdziesz w ofercie firm: Alpine, Kenwood, JVC, Pioneer czy Sony.Polecamy:

Autor: Szymon Sonik