Kask to zdecydowanie najważniejszy zakup dla każdego motocyklisty. Bez względu na to, czy zamierzasz jeździć małym skuterem, czy motocyklem sportowym, bezpieczny kask to absolutny priorytet. Jaki kask motocyklowy wybrać? Jakie parametry mają znacznie? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie.
Polecamy: Jaki motocykl na początek?
Posiadają atest, homologację i kosztują… 30 zł. Niestety nie jest to żart. Takie kaski dostępne są w internecie, a co gorsza, chętnie nabywane są przez nieświadomych miłośników jednośladów. W rzeczywistości jednak nie gwarantują żadnej ochrony głowy i rozpadają się na części nawet po lekkim uderzeniu.
Niektóre z nich da się złamać lub rozerwać w rękach. Przyzwoitej jakości kask motocyklowy kosztuje minimum 200 zł i od takiego pułapu cenowego warto rozpocząć poszukiwania. O jakości kasku świadczą testy i certyfikaty: DOT, Snell, Sharp, a także ECE.
Najpopularniejszym typem kasku motocyklowego jest kask integralny. Ochrania on całą głowę i ma jednolitą konstrukcję, dzięki czemu gwarantuje najwyższe bezpieczeństwo. Inna nazwa kasku integralnego to full face.
Kask o takiej konstrukcji pasuje niemal do każdego typu motocykla: turystycznego, sportowego, nakeda, klasyka, skutera czy enduro. Zapewnia też dobrą aerodynamikę, która ułatwia jazdę z dużą prędkością. Jeśli wybierasz swój pierwszy kask, model integralny będzie najlepszym wyborem.
Przeczytaj również: Motocykl do miasta - jaki motocykl do jazdy po mieście wybrać?
Kaski otwarte preferowane są przez osoby poruszające się głównie po mieście. Dzięki otwartej konstrukcji kaski zapewniają przewiewność i ułatwiają obserwację drogi w miejskim gąszczu. Kaski typu jet pozbawione są części szczękowej, a więc nie chronią twarzy równie skutecznie, co kaski integralne.
Używane są głównie przez właścicieli skuterów, chopperów i motocyklów używanych w jeździe miejskiej. Wybierając ten typ kasku, zwróć uwagę na długość szybki. Wąski wizjer wygląda atrakcyjnie, ale nie chroni przed owadami i piaskiem podczas szybszej jazdy.
Kaski szczękowe łączą zalety modeli integralnych i otwartych. Mają unoszoną część szczękową, przez co w krótkiej chwili można przemienić kask zamknięty w otwarty. Z takiego rozwiązania korzystają zwłaszcza turyści motocyklowi.
Dzięki tej funkcji, po wejściu na stację paliw, do kawiarni czy do sklepu, nie trzeba zdejmować kasku – wystarczy unieść szczękę. Pomaga to także w spożywaniu szybkich posiłków na trasie czy przeciskaniu się przez miasto. Wadą kasków szczękowych jest duża waga. Nie należą też do najtańszych.
Kaski używane w terenie wyraźnie różnią się od typowego kasku motocyklowego. Nie mają wbudowanego wizjera, gdyż używa się osobnych gogli. Ich konstrukcja pozwala na dobrą wentylację, a rozbudowana część szczękowa dobrze chroni twarz przed urazami.
Kaski off roadowe mają także filtry przeciwpyłowe oraz daszek. Elementy te pomagają podczas jazdy w trudnych warunkach. Choć są lekkie i mogą mieć ciekawy design, nie polecamy ich do codziennego stosowania. Modele z wbudowanym wizjerem są wygodniejsze w użyciu.
Mniej popularnym typem kasku jest tzw. orzeszek, czyli minimalistyczny kask na choppera. Zazwyczaj nie posiada szybki i utrzymany jest w surowej, ciemnej stylistyce. Do zestawu dołączone są nieraz gogle motocyklowe w stylu retro. Nie są najwygodniejsze, ale pasują do skórzanej, rockowej stylizacji.
Kask motocyklowy powinien być dobrze dopasowany. Jeśli luźno wchodzi na głowę i jesteś w stanie nim obracać, jest zdecydowanie zbyt luźny. Po odpowiednim dobraniu rozmiaru powinien trzymać się pewnie nawet z rozpiętym paskiem. Dobrym wyznacznikiem dopasowania jest delikatny ucisk w okolicach policzków. Oznacza to, że kask jest wystarczająco ciasny i nie będzie przemieszczał się podczas przyspieszania lub hamowania. Linia oczu powinna wypadać dokładnie pośrodku wizjera.
Przymierzając kask, sprawdź, czy nos oraz broda nie dotykają elementów kasku. Nie powinien on także uciskać w okolicy skroni. Spędź około 15-20 minut w kasku i upewnij się, że nie powoduje on u ciebie dyskomfortu ani bólu. Nie przejmuj się jednak wrażeniem ściśnięcia – z czasem wyściółka się rozbije i dopasuje do twojego kształtu głowy.
Kasku motocyklowego nie wolno kupować z drugiej ręki, nawet jeśli masz okazję nabyć model dobrej klasy. Przede wszystkim kask dopasowuje się po czasie do kształtu głowy motocyklisty, więc po założeniu przez inną osobę nie będzie leżał równie dobrze. Dodatkowo nigdy nie masz pewności, jaka jest jego historia. Na pierwszy rzut oka nie widać mikrouszkodzeń oraz zmęczenia materiału, które mogą być śmiertelnie groźne w trakcie wypadku.
Kupuj wyłącznie nowe kaski motocyklowe i to z pewnego źródła. Nie każdy o tym wie, ale kaski mają swój termin przydatności i po wielu latach leżakowania w magazynie mogą stracić swoje parametry (np. skruszeć lub stwardnieć). Dobre kaski motocyklowe w najlepszych cenach znajdziesz na Ceneo.pl.