Data modyfikacji:

Najlepsze ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn

Chyba każdy zgodzi się z tym, że wyrzeźbione mięśnie brzucha są dużym atutem męskiej sylwetki. Pełnią one jednak nie tylko funkcję estetyczną – stanowią podparcie dla kręgosłupa, a także ułatwiają uprawianie wielu dziedzin sportowych. Zdradzamy, jakie ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn wzmocnią go i wyrzeźbią. Poznaj sposoby na wypracowanie silnych mięśni brzucha w domu!

ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn

Ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn – dlaczego są ważne?

Ideałem męskiej sylwetki praktycznie od zawsze była ta, która cechowała się silnym oraz dobrze wyrzeźbionym brzuchem. Jakieś wątpliwości? Wystarczy przyjrzeć się rzeźbom starożytnych mitologicznych bogów i herosów. Tzw. „kaloryfer” pozostaje celem wielu mężczyzn po dziś dzień.

Warto jednak pamiętać, że wyrzeźbione mięśnie nie tylko cieszą oko, ale pełnią szereg bardzo ważnych funkcji w funkcjonowaniu organizmu. Tą najistotniejszą jest stabilizacja sylwetki, w tym kręgosłupa, podczas różnych ćwiczeń siłowych. Można powiedzieć, że silny brzuch odciąża kręgosłup, a także pomaga w zachowaniu jego dobrego zdrowia na długie lata.

Przeczytaj również: Hantle do ćwiczeń - jakie wybrać?

Ponadto odpowiednio silne mięśnie brzucha są bardzo pomocne w uprawianiu wielu dziedzin sportowych. Mało tego – w niektórych są one właściwie koniecznością! Odczują to panowie uprawiający wspinaczkę, sztuki walki czy lekkoatletykę.

Ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn na siłowni

Szeroki wybór potencjalnych ćwiczeń na brzuch dla mężczyzn daje każda kompleksowo wyposażona siłownia. Dobre efekty uzyskasz na maszynach, które posiadają funkcję ćwiczeń mięśni prostych i skośnych, jak również na prostej ławie rzymskiej. Warto wypróbować również ćwiczenia z wykorzystaniem wolnych ciężarów.

Istnieją jednak ćwiczenia, których dobra sława odchodzi do lamusa i których lepiej unikać, jeśli chcesz wypracować silny brzuch w zdrowy sposób. Należą do nich np. skręty tułowia na obrotowej maszynie. Zastanawiasz się, dlaczego? Okazuje się, że to niegdyś sławne ćwiczenie na brzuch i boczki dla mężczyzn przeciąża odcinek lędźwiowy, ponieważ zmusza go do rotacji większej od naturalnego zakresu.

Ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn w domu

Jeśli nie masz czasu na odwiedzanie siłowni, nie oznacza to, że nie możesz cieszyć się idealnym sześciopakiem. Wykonując ćwiczenia na brzuch w domu dla mężczyzn, uzyskasz równie dobre rezultaty – pod warunkiem, że treningi będziesz przeprowadzał regularnie. Do wykonania wszystkich tych ćwiczeń nie potrzebujesz żadnych akcesoriów poza dobrą matą treningową.

To niepozorne ćwiczenie doskonale pozwala wzmocnić mięśnie brzucha. Połóż się na ziemi, podeprzyj się na palcach stóp i przedramionach. Pamiętaj, że głowa i kręgosłup muszą pozostawać w jednej linii. Wytrzymaj w tej pozycji 20 sekund. Plank możesz wykonywać w rożnych wariacjach (np. scyzoryk boczny).

  • Rowerek

Ćwiczenie znane każdemu z lekcji WF-u pomaga stabilizować ruch, który wykonują mięśnie brzucha. To dobre ćwiczenie na brzuch dla początkujących mężczyzn. Aby z czasem utrudnić sobie zadanie, podczas ćwiczenia rowerka przekręć tułów delikatnie w bok.

  • Brzuszki

Tak, wiemy o tym – brzuszki nieraz zostały już określone jako ćwiczenia destrukcyjne dla kręgosłupa. Nie będą takie jednak, jeśli nauczysz się wykonywać je w prawidłowej pozycji. Wiele osób robi je bardzo niedbale – wtedy rzeczywiście nie przysługują się mięśniom brzucha, a jedynie obciążają kręgi.

Aby ćwiczyć brzuszki klasyczne, połóż się płasko na plecach i zegnij nogi w kolanach pod kątem około 90 stopni. Stopy muszą całe przylegać do podłogi. Ręce powinny pozostawać założone z tyłu głowy. Najważniejsze jest to, by ruch „wychodził” z mięśni brzucha – nie z pleców. Podczas wykonywania ruchu unoś wyłącznie łopatki, wzrok kierując ku sufitowi. 

Poza zwykłymi brzuszkami, możesz wypróbować brzuszki skośne, w których łokieć należy kierować w stronę przeciwległej nogi. 

  • Most na dłoni i stopie

Kolejnym skutecznym ćwiczeniem wzmacniającym mięśnie brzucha jest mostek wykonywany przodem w podparciu na jednej stopie i dłoni. Przyjmij pozycję taką, jak do deski. Następnie wyciągnij w przód ramię i wyprostuj przeciwległą do niego nogę. Wytrzymaj w tej pozycji 30 sekund.

Jakie ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn szkodzą?

Wiesz już, że nie wszystkie ćwiczenia na brzuch wiążą się ze zdrowym treningiem. Należy do nich swojego czasu modna aerobiczna Szóstka Weidera. Każdy, kto zrealizował ten program treningowy wie, że silnie obciąża on kręgosłup. Ponadto Szóstka Weidera nie pozwala na lokalne spalanie tkanki tłuszczowej, co jest ważne w przypadku mężczyzn, którym zależy na bardziej zarysowanych mięśniach. 

Każde ćwiczenie na mięśnie brzucha, które wywołuje poczucie dyskomfortu w okolicach pleców, może okazać się szkodliwe!


Same ćwiczenia na brzuch nie wystarczą

Nie zapominaj, że aby poprawić wygląd brzucha, należy utrzymywać dobrze zbilansowaną, zdrową dietę. Niech twój jadłospis będzie bogaty w warzywa, owoce, pełne ziarno, chude mięso i dobrej jakości ryby. Unikaj słodyczy, słodzonych napojów i dań typu fast food.

Ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn powinny angażować do pracy mięśnie brzucha bez obciążania pleców. Wykonując je, zwróć baczną uwagę na poprawną technikę – tylko wtedy będziesz mógł mieć pewność, że dobre efekty pojawią się bez uszczerbku na zdrowiu kręgosłupa.

Autorka: Joanna Stanuch