Data publikacji:

Czy można mieszać oleje silnikowe?

Jest to pytanie, które bardzo często zadają sobie młodzi stażem kierowcy. Pojawia się ono w przypadku zakupu pojazdu używanego. Nowe auta wyposażone są w instrukcję, w której wszystkie parametry oleju są jasno sprecyzowane. Niestety samochód wcześniej eksploatowany może nie mieć tych danych, a poprawny serwis wymaga wymiany oleju z wielu powodów. Co się stanie, jeśli uzupełnimy poziom oleju pierwszym dostępnym preparatem? Czy można mieszać oleje silnikowe? Na te i wiele innych pytań poszukamy odpowiedzi w poniższym artykule.
czy mozna mieszac oleje silnikowe

Oleje silnikowe – zastosowanie

Na początek wyjaśnijmy, czym są i jaką funkcję spełniają oleje silnikowe? Współczesne preparaty stanowią integralną część konstrukcyjną silnika. Z tego powodu ich formuły często powstają przy współpracy inżynierów projektujących układy napędowe. Olej silnikowy musi zachować swoją skuteczność w każdych warunkach, w jakich pracuje silnik. Począwszy od startu zimnego mechanizmu, poprzez pracę na biegu jałowym, w trakcie obciążeń, aż po zatrzymanie maszyny.

Innymi słowy, powyższa informacja daje asumpt do stwierdzenia, że inne wymogi stawia się olejom stosowanym np. w ciężkich maszynach rolniczych, inne w odniesieniu do samochodów sportowych. W przypadku tych drugich z pewnością sprawdzi się Mobil Super 2000 X1 10W40 4 L dostępny na Ceneo.pl.

Podstawowe funkcje oleju silnikowego:

  • oddzielenie od siebie współpracujących części silnika;
  • zmniejszenie tarcia;
  • zmniejsza zużycie współpracujących elementów silnika.

Olej silnikowy spełnia jeszcze jedno ważne zadanie, nader często pomijane w instrukcjach i publikacjach. Mianowicie jest istotnym czynnikiem odprowadzającym ciepło.

Oleje silnikowe – parametry

Każdy z nas spotyka się ze specyfikacją zawierającą istotne, choć enigmatyczne dane. Na etykiecie można przeczytać, iż olej jest 5W30 lub 10W40, co to oznacza? Chodzi o gęstość, która jest głównym wyznacznikiem właściwości oleju. Pierwsza cyfra wskazuje na lepkość zimową, dalej mamy podaną lepkość letnią.

Posłużmy się przykładem, olej Elf Evolution 900 Sxr 5W30 5 L, opisany na stronie Ceneo.pl, charakteryzuje się lepkością zimową piątej klasy w układzie SAE oraz trzydziestej latem.

SAE wyróżnia 14 klas lepkości:

  • 6 klas zimowych oznaczanych cyfrą przed literą W;
  • 8 klas letnich, cyfra lub liczba za literą W.
Następnym, równie istotnym parametrem oleju silnikowego jest jego jakość. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Silników jest to klasyfikacja oznaczona literami. „S” świadczy o oleju przeznaczonym do silników benzynowych, „C” symbolizuje diesla. Druga litera oznaczenia wskazuje na jakość, np. SA lub CB.

Oleje silnikowe – rodzaje

Znamy już oznaczenie lepkości i jakości, pora na typy olejów, które najczęściej spotyka się w sprzedaży.

Rodzaje olejów:

  • oleje mineralne;
  • oleje półsyntetyczne;
  • oleje syntetyczne.

Oleje mineralne

Wykorzystywane w pojazdach nieco starszych. Wymagają częstych wymian oraz wykazują małą odporność na niskie temperatury.

Oleje półsyntetyczne

Połączenie dwóch formuł podnosi wydajność olejów oraz ich wskaźnik ekonomiczny. Nie ma potrzeby częstych wymian.

Oleje syntetyczne

Najnowocześniejsza linia produktów, a co za tym idzie, cechują się one najwyższą jakością. Ich parametry pozwalają na długotrwałe użytkowanie, w wielu przypadkach oleje syntetyczne znacząco ograniczają zużycie paliwa. Przykładem takiego rozwiązania jest olej syntetyczny Liqui Moly Top Tec 4200 SAE 5W30 5 L, którego właściwości przedstawiono na stronie Ceneo.pl. Dodajmy, iż jest to preparat przeznaczony zarówno do silników benzynowych, jak i diesla.

Czy można mieszać oleje silnikowe?

W ten sposób wróciliśmy do początku naszych rozważań. Wiemy już, do czego służą oleje silnikowe, znamy występujące między nimi różnice oraz umiemy ocenić ich parametry na podstawie oznaczeń na etykiecie produktu.

Silniki mają specyficzne wymagania odnoszące się do zastosowanego w nich oleju. Zdarzają się jednostki wykazujące pewną tolerancję na zmiany w formule substancji smarujących, jednak dłuższe zaniedbywanie potrzeb silnika musi w końcu doprowadzić do jego uszkodzenia.

Zatem, jeśli producent zalecił stosowanie oleju syntetycznego o parametrach lepkości 10W40, to rozrzedzanie go innym, o lepkości 5W30 nie tylko nie ma sensu, stanowi też poważne ryzyko zniszczenia całej jednostki napędowej. Podobnie wygląda sprawa z jakością. Uzupełnianie poziomu oleju wysokiej klasy miernym olejem, znacznie obniży jakość całego oleju w silniku, a w dalszej konsekwencji ograniczy osiągi i trwałość mechanizmu wraz z poszczególnymi jego elementami. Mówiąc obrazowo, dolewając herbaty do budyniu, nie będziemy mieli ani jednego, ani drugiego. Z tych powodów ustalenie wymaganych właściwości oleju silnikowego dla danego pojazdu ma kluczowe znaczenie i w żadnym wypadku nie można ich zmieniać.

Jak już była mowa, w samochodach nowych znalezienie wskazówek dotyczących oleju nie powoduje najmniejszych trudności. W autach używanych trzeba wykazać się pewną inicjatywą, przeszukując informacji w sieci lub konsultując się z doświadczonym mechanikiem.

Ważne będzie nie tylko pochodzenie samochodu i marka. Należy też zwrócić uwagę na rok produkcji. Starszy pojazd nie poradzi sobie z olejem syntetycznym i odwrotnie, młodszy utknie na minerałach. Wymieniając olej silnikowy na nowy, warto sporządzić stosowną notatkę lub zachować przynajmniej część opakowania z wyszczególnionymi parametrami zastosowanego produktu. Pamięć jest zbyt ulotna, by powierzać jej aż tak ważne sprawy, o czym świadczą pełne ręce roboty mechaników ratujących zatarte silniki.

Autor: Maciej Mrozowski
Autor: Maciej Mrozowski