Innymi słowy, powyższa informacja daje asumpt do stwierdzenia, że inne wymogi stawia się olejom stosowanym np. w ciężkich maszynach rolniczych, inne w odniesieniu do samochodów sportowych. W przypadku tych drugich z pewnością sprawdzi się Mobil Super 2000 X1 10W40 4 L dostępny na Ceneo.pl.
Podstawowe funkcje oleju silnikowego:
Olej silnikowy spełnia jeszcze jedno ważne zadanie, nader często pomijane w instrukcjach i publikacjach. Mianowicie jest istotnym czynnikiem odprowadzającym ciepło.
Posłużmy się przykładem, olej Elf Evolution 900 Sxr 5W30 5 L, opisany na stronie Ceneo.pl, charakteryzuje się lepkością zimową piątej klasy w układzie SAE oraz trzydziestej latem.
SAE wyróżnia 14 klas lepkości:
Rodzaje olejów:
Silniki mają specyficzne wymagania odnoszące się do zastosowanego w nich oleju. Zdarzają się jednostki wykazujące pewną tolerancję na zmiany w formule substancji smarujących, jednak dłuższe zaniedbywanie potrzeb silnika musi w końcu doprowadzić do jego uszkodzenia.
Zatem, jeśli producent zalecił stosowanie oleju syntetycznego o parametrach lepkości 10W40, to rozrzedzanie go innym, o lepkości 5W30 nie tylko nie ma sensu, stanowi też poważne ryzyko zniszczenia całej jednostki napędowej. Podobnie wygląda sprawa z jakością. Uzupełnianie poziomu oleju wysokiej klasy miernym olejem, znacznie obniży jakość całego oleju w silniku, a w dalszej konsekwencji ograniczy osiągi i trwałość mechanizmu wraz z poszczególnymi jego elementami. Mówiąc obrazowo, dolewając herbaty do budyniu, nie będziemy mieli ani jednego, ani drugiego. Z tych powodów ustalenie wymaganych właściwości oleju silnikowego dla danego pojazdu ma kluczowe znaczenie i w żadnym wypadku nie można ich zmieniać.
Jak już była mowa, w samochodach nowych znalezienie wskazówek dotyczących oleju nie powoduje najmniejszych trudności. W autach używanych trzeba wykazać się pewną inicjatywą, przeszukując informacji w sieci lub konsultując się z doświadczonym mechanikiem.
Ważne będzie nie tylko pochodzenie samochodu i marka. Należy też zwrócić uwagę na rok produkcji. Starszy pojazd nie poradzi sobie z olejem syntetycznym i odwrotnie, młodszy utknie na minerałach. Wymieniając olej silnikowy na nowy, warto sporządzić stosowną notatkę lub zachować przynajmniej część opakowania z wyszczególnionymi parametrami zastosowanego produktu. Pamięć jest zbyt ulotna, by powierzać jej aż tak ważne sprawy, o czym świadczą pełne ręce roboty mechaników ratujących zatarte silniki.