Data modyfikacji:

Jaki zestaw do polerowania lamp wybrać?

Zużycie, zanieczyszczenia, warunki atmosferyczne – wszelkiego typu czynniki, na które nie mamy wpływu, sprawiają, że nawet reflektory nowych i zaawansowanych technologicznie samochodów z czasem będą matowieć. Obserwujemy wtedy spadek ich przejrzystości, co ujemnie wpływa na komfort jazdy. Odbija się to również na naszym bezpieczeństwie. Rozwiązaniem tego problemu jest regeneracja lamp w naszym pojeździe. Możemy przeprowadzić ją w warunkach domowych, w sposób mniej lub bardziej zaawansowany. Jak się do tego zabrać i jaki zestaw do polerowania lamp będzie dla nas najlepszy?
zestaw do polerowania lamp
Do ostatniej dekady XX wieku samochody były wyposażone w szklane reflektory. Później zostały one jednak zastąpione przez obudowy plastikowe czy też, fachowo mówiąc, poliwęglanowe. Było to podyktowane kosztami produkcji, a także w pewnej mierze wpływało na bezpieczeństwo pieszych w czasie wypadków. Plastikowe reflektory są jednak mniej trwałe i odporne na matowienie niż ich szklane odpowiedniki. Już po roku od zakupu nowego auta możemy zauważyć ślady zarysowań na ich powierzchni, a przejrzystość wraz z upływem lat będzie jeszcze bardziej spadać. Głównymi czynnikami, które za to odpowiadają, są: słońce, deszcz, pyły i zanieczyszczania w powietrzu. Promienie ultrafioletowe powodują żółknięcie plastikowych reflektorów, zanieczyszczenia zawarte w deszczówce, głównie związki siarki i węgla, mają niszczące działanie na poliwęglany, a drobne pyły unoszące się w powietrzu w trakcie jazdy zdzierają warstwę ochronną z powierzchni lamp. 

W sytuacji, gdy reflektory naszego auta stały się matowe i zagrażają bezpieczeństwu naszej podróży, możemy zdecydować się na wymianę ich na nowe albo na to, by poddać go renowacji. W tym drugim przypadku będzie się to wiązało również z decyzją, jaki sposób i jaki zestaw do polerowania lamp wybrać odpowiednio dla naszych potrzeb. Zasadniczo do odnowienia reflektorów możemy zabrać się na cztery podstawowe sposoby. 
 

Jaki zestaw do polerowania lamp? Pasta polerska i wosk  

Wykorzystanie jedynie pasty polerskiej i wosku to najprostsza metoda renowacji lamp samochodowych. Możemy zastosować ją jednak jedynie w przypadku lekko zmatowionych reflektorów nowych, raczej nie starszych niż rok, samochodów. Alternatywą dla pasty polerskiej może być też pasta do zębów. Efekt takiego zabiegu jest krótkotrwały, utrzymuje się przez około dwa miesiące.  

Jaki zestaw do polerowania lamp? Papier ścierny 

To najpopularniejsza i najczęściej stosowana metoda domowej renowacji reflektorów pojazdu. Plastik osłaniający lampę należy na początek odtłuścić, na przykład za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Przylegające do reflektora lakierowane elementy karoserii najlepiej jest okleić taśmą samoprzylepną w celu ich ochrony przed zarysowaniem. Niekiedy bardzo ostrożni kierowcy decydują się nawet na zdjęcie zderzaka i osłony chłodnicy przed przystąpieniem do ścierania lamp. Papier ścierny powinniśmy namoczyć w wodzie przed polerowaniem. Dzięki temu zmniejszamy tarcie, a powierzchnia plastiku jest odpowiednio chłodzona. Polerowanie na mokro pozwala także usunąć drobinki plastiku z powierzchni papieru ściernego. Proces rozpoczynamy papierem o gradacji P800 i z jego pomocą staramy się zmatowić klosz i usunąć drobne zarysowania. Później kolejno używa się papieru P1000, P1200, aż do P2500, by usunąć nierówności i uzyskać idealnie wygładzoną powierzchnię.

Jaki zestaw do polerowania lamp? Polerowanie z lakierowaniem 

W przypadku tej metody postępujemy tak jak w poprzedniej – odpowiednio przygotowany i zabezpieczony reflektor polerujemy najpierw za pomocą papieru ściernego o rosnącej gradacji, aż do uzyskania gładkiej i przejrzystej powierzchni kloszy. Później należy nanieść na reflektory warstwę bezbarwnego lakieru, który zabezpieczy przed uszkodzeniami. Jest to dość wymagająca i pracochłonna metoda, jednak efekty jej zastosowania są widoczne nawet przez kilka lat. 


Przeczytaj także: Co oznaczają kontrolki w samochodzie? Żółte i czerwone kontrolki w samochodzie

Jaki zestaw do polerowania lamp? Polerowanie z laminowaniem 

Samochody klasy premium standardowo są wyposażone w foliową okleinę reflektorów. Dzięki niej klosze lamp auta są dobrze chronione przed cząsteczkami pyłu i piasku, a także drobnymi kamieniami, uderzającymi z dużą prędkością w nasz pojazd w czasie jazdy. Takiego rodzaju laminat możemy nanieść też na reflektory w zaciszu własnego domu. Specjalną folię zabezpieczającą należy naklejać na mokro, wykorzystując dużą ilość wody. Przed przystąpieniem do laminowania trzeba oczywiście najpierw zregenerować klosze, wykorzystując papier ścierny i specjalne pasty polerskie. 

Jaki zestaw do polerowania lamp? Bogata oferta

W internecie znajdziemy specjalne zestawy do polerowania lamp, w których znajdziemy wszystkie potrzebne elementy. W takich zestawach znajdziemy najczęściej odpowiednio dobrane krążki ścierne o rosnącej gradacji od P800 do P2500, pastę polerską, taśmę zabezpieczającą, specjalną głowicę pozwalającą na montaż krążków na wiertarce. By przeprowadzić skuteczną renowację zamglonych, porysowanych i pożółkłych reflektorów samochodowych, osoby bardziej oszczędne mogą wykorzystać mniej skomplikowane zestawy przeznaczone jedynie do polerowania specjalnym środkiem, bez papieru ściernego. 
Można sięgnąć również po profesjonalne pasty polerskie, takie jak na przykład specjalnie opracowany preparat do polerowania reflektorów samochodowych wykonanych z poliwęglanu Liqui Moly. Posiadacze starszych samochodów ze szklanymi kloszami reflektorów sięgną zapewne po tlenek ceru, dzięki któremu w bardzo łatwy sposób można usunąć rysy i inne uszkodzenia pojawiające się na powierzchni szkła.
Autor: Bartosz Stoczkowski